Una normativa europea insuficient per frenar els #Conflictminerls
Justícia i Pau
El pròxim dijous 16 de juny, la ministre de Comerç i Cooperació al Desenvolupament dels Països Baixos, com a representant de la Presidència del Consell Europeu, té previst anunciar l’acord per una regulació dels “minerals de conflicte”.
La regulació és el resultat d’una negociació entre el Consell Europeu, la Comissió Europea i el Parlament que ha durat més d’un any. El 20 de maig de 2015, el Parlament Europeu va votar a favor d’un reglament dissenyat per exigir a les empreses europees que importen estany, tungstè, tàntal i or en qualsevol de les formes en què es troben, sigui en brut o processats, per què assegurin que actuen de manera responsable a l’hora de comprar els minerals en zones de conflicte armat. L’ètica i el bé comú va primar per davant del benefici econòmic.
La societat civil europea, agrupada en 130 organitzacions, expressa la seva preocupació perquè el resultat de la negociació amb el Consell suposi un debilitament del compromís de la UE envers els drets humans i la pau. Reiterem que molts dels minerals que poden estar vinculats amb conflictes i abusos contra els DDHH entren a la UE incorporats en productes elaborats i per això la regulació ha d’incloure a les empreses europees que compren aquests productes.
Demanem a la presidència del Consell i als Estats Membres que continuïn negociant per assolir un reglament eficaç per prevenir la importació a Europa de minerals tacats de sang.
Aquí podeu llegir la carta oberta que 130 organitzacions han fet arribar a la Presidència del Consell de la UE.
– Carta oberta a la Presidència del Consell de la Unió Europea i els estats membre de la Unió Europea –
Els minerals són un component clau de molts productes d’ús diari, des de telèfons mòbils, ordinadors portàtils i joieria fins a cotxes i bombetes. En massa casos, no obstant això, l’extracció i el comerç d’aquests recursos estan units a conflictes i a abusos contra els drets humans. Les organitzacions de la societat civil han estat documentant la relació entre els minerals i aquests abusos durant anys, des del seu paper en el finançament de grups armats violents fins a l’ocupació del treball infantil en les mines. Però tals abusos persisteixen i les empreses segueixen comprant-los i emprant-los sense avaluar ni abordar aquests riscos. Ha arribat el moment de canviar el status quo. Ha arribat el moment que els governs de la UE emprenguin accions legislatives efectives per garantir que les empreses extreuen els minerals de forma responsable, transparent i sostenible.
Les institucions de la UE estan treballant actualment en una normativa que persegueix abordar el comerç, en ocasions mortal, de quatre d’aquests minerals: l’estany, el tàntal, el tungstè i l’or. Aquesta iniciativa fa temps que s’havia d’haver produït. La UE és el bloc comercial més gran del món i una important destinació per a aquests minerals. La UE també és el més gran mercat de molts dels productes que contenen aquests minerals; és el segon importador de telèfons mòbils i ordinadors portàtils més gran del món. Això porta en si la responsabilitat i el poder d’aconseguir un canvi real si es garanteix que les empreses extreguin els minerals de forma responsable.
La UE també necessita demostrar que es pren de debò el compliment del seu compromís declarat de promoure les empreses responsables. En el marc d’aquesta nova estratègia comercial, la Comissió argumenta que una gestió responsable de les cadenes de subministrament mundials és essencial per alinear la política comercial amb els valors europeus.
En el sector dels minerals, els principals estàndards internacionals de responsabilitat empresarial són les Directrius de l’OCDE sobre la Diligència Deguda, estàndard subscrit per 34 països membre de l’OCDE, 19 països addicionals i el Consell de Seguretat de l’ONU. També és la base del dret imperatiu d’EUA i de la regió dels Grans Llacs d’Àfrica. Vint-i-quatre dels estats que han ratificat les Directrius de l’OCDE són països membre de la UE. En ratificar aquestes Directrius, aquests estats membre es comprometen a implementar-les. En lloc d’això, aquests estats membre de la UE han estat donant llargues a l’assumpte; desafortunadament i en conseqüència, no poden mostrar molts resultats després d’anys d’iniciatives i suports voluntaris.
Per això, i en qualitat d’organitzacions de la societat civil, vam fer una crida en favor d’una normativa ferma i efectiva que exigeixi a totes les empreses que porten aquests minerals a la UE —en la forma que sigui— que duguin a terme algunes comprovacions bàsiques i implementin la diligència deguda en les seves cadenes de subministrament, com és comú en altres sectors, des del de l’alimentació fins al de serveis financers. D’aquestes crides se n’han fet ressò capdavanters empresarials, inversors, líders religiosos i activistes prominents de la societat civil. Les més de 362.000 accions ciutadanes en la UE també han deixat clar que la ciutadania espera poder comprar productes obtinguts de forma responsable, transparent i sostenible.
El maig de 2015, el Parlament Europeu va adoptar una postura ferma i va votar una llei vinculant que s’aplicaria a les empreses que importessin a la UE minerals en brut i també productes que els continguessin. Però més d’un any després, les negociacions segueixen obertes. Els responsables d’aquest retard són especialment els estats membre, amb la seva promoció de mesures voluntàries i d’autoregulació de les empreses i la seva cerca d’empreses completament exemptes de l’aplicació de la llei perquè importin els productes que contenen els minerals considerats en aquesta llei.
El govern holandès, durant el seu mandat a càrrec de la Presidència del Consell, ha treballat dur els últims mesos per tancar un acord. Vagi el nostre reconeixement i benvinguda a aquesta iniciativa que ha donat el tan necessari impuls a les negociacions. Però encara hi ha treball per fer fins a arribar a un acord que abordi de forma efectiva el conflicte i els riscos per als drets humans presents en les cadenes de subministrament de minerals.
Incloure en la normativa les empreses que importen productes que contenen minerals és clau per a la seva efectivitat i impacte.
Molts dels minerals en risc de vinculació amb conflictes i abusos contra els drets humans entren a la UE incorporats a productes elaborats. Com a destinació principal d’aquests productes, la UE té un avantatge comercial molt significatiu sobre la cadena de subministrament. Les empreses que importen aquests productes han d’estar sotmeses a la normativa si la UE estableix un sistema efectiu de diligència deguda que impulsi les empreses de tots els nivells de la cadena de subministrament a identificar i pal·liar el risc de contribuir indirectament, amb la seva activitat comercial, a la perpetuació de conflictes i la violació sistemàtica dels drets humans. El sistema de Diligència Deguda de l’OCDE s’ha dissenyat específicament per incloure les empreses de tots els nivells de la cadena de subministrament. Així es garanteix que la responsabilitat es distribueix de forma justa i gestionable, alhora que es crea la massa crítica i l’impuls necessari per desenvolupar programes conjunts i col·laboracions en la indústria que aplanin el camí a la diligència deguda i la facin més eficient per a tothom.
Fem una crida al Consell perquè escolti, no solament el Parlament Europeu, sinó també les moltes persones activistes, inversores, membres de la societat civil i de la ciutadania que han demanat una llei europea ferma i efectiva. Com a mínim, això implica una normativa que cobreixi aquelles empreses que importen minerals en brut a la UE així com les que importen productes que contenen aquests minerals.
També urgim el govern holandès al fet que faci ple ús del temps que li resta en la Presidència del Consell perquè continuï facilitant un diàleg constructiu entre els colegisladors. Encara som a temps d’aprovar la normativa que mereixen i necessiten la UE i les comunitats que subministren aquests recursos dels quals cada vegada som més dependents.
Atentament,
1 Amnesty International
2 Global Witness
3 ACCIÓN LIBERADORA, Fundación / member of REDES-ONGD
4 ACCION MARIANISTA PARA EL DESARROLLO, FUNDACION / member of REDES-ONGD
5 Acción verapaz / member of REDES-ONGD
6 ACRESCERE, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
7 Action Aid
8 AES-CCC
9 Afro-Asiatisches Institut in Wien
10 Agir Ensemble pour les Droits de l’Homme
11 ALBOAN
12 AMANI , Laicos Combonianos por el Sur / member of REDES-ONGD
13 AMARANTA, Fundación de Solidaridad / member of REDES-ONGD
14 AMI ONLUS (Associazione Maendeleo-Italia ONLUS)
15 Amigos de la Tierra – Spain
16 AMSALA / member of REDES-ONGD
17 Associazione Comunità Papa Giovanni XXIII
18 Associazione Tumaini – un Ponte di Solidarietà
19 BAJAR A LA CALLE SIN FRONTERAS / member of REDES-ONGD
20 BAJAR A LA CALLE SIN FRONTERAS / member of REDES-ONGD
21 BENITO MENI, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
22 Berne Declaration, Switzerland
23 Broederlijk Delen (Belgium)
24 Bruder und Schwester in Not – Diözese Innsbruck, Austria
25 BUEN PASTOR / member of REDES-ONGD
26 Business & Human Rights Resource Centre
27 CALASANCIO ONG / member of REDES-ONGD
28 CCFD-Terre Solidaire
29 CEEweb for Biodiversity
30 Celim Milano
31 Christian Aid
32 Christliche Initiative Romero
33 CIDSE
34 CMSR Centro Mondialità Sviluppo Reciproco
35 Comissió Justícia i Pau Barcelona
36 Comitato delle associazioni per la Pace e i Diritti Umani
37 Comitato trentino NOPPAW
38 Commission Justice et Paix Belgique francophone
39 COMPASIÓN, SOCOES / member of REDES-ONGD
40 Coordinamento Associazioni della Vallagarina per l’Africa
41 CORAZONISTAS, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
42 Cordaid
43 COVIDE-AMVE / member of REDES-ONGD
44 CRUZ BLANCA, Fundación / member of REDES-ONGD
45 CSD – CONGREGACIÓN DE SANTO DOMINGO / member of REDES-ONGD
46 CVM Comunità Volontari per il Mondo
47 Danish Confederation of Trade Unions
48 Delwende, ONGD / member of REDES-ONGD
49 Diakonia
50 DIGNIDAD Y SOLIDARIDAD / member of REDES-ONGD
51 DKA Austria
52 ECOSOL SORD / member of REDES-ONGD
53 ENTRECULTURAS / member of REDES-ONGD
54 ESTEBAN G. VIGIL, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
55 EurAc
56 European Coalition for Corporate Justice – ECCJ
57 FASFI – FUNDACIÓN AYUDA SOLIDARIA / member of REDES-ONGD
58 Federazione Organismi Cristiani di Servizio Internazionale Volontario -FOCSIV
59 FIDH
60 Finance & Trade Watch, Austria
61 FISC – FUNDACIÓN INTERNACIONAL DE SOLIDARIDAD COMPAÑÍA DE MARÍA / member of REDES-ONGD
62 FONDAZIONE INTERNAZIONALE BUON PASTORE ONLUS
63 Forest Peoples Programme, United Kingdom
64 Forschungs- und Dokumentationszentrum Chile-Lateinamerika e.V
65 FRATERNIDAD MISIONERA DEL SAGRADO CORAZÓN / member of REDES-ONGD
66 Friends of the Earth Europe
67 FUNDACIÓN AMIGÓ / member of REDES-ONGD
68 Fundación Mainel
69 FundEO, FUNDACION ENRIQUE DE OSSÓ / member of REDES-ONGD
70 FUNESO, FUNDACION EDUCATIVA SOLIDARIA / member of REDES-ONGD
71 German Watch
72 Gruppo Autonomo Volontari per la Cooperazione e lo Sviluppo del Terzo Mondo
73 HAREN ALDE / member of REDES-ONGD
74 Institute of Global Responsibility – Poland
75 ITAKA, FUNDACION / member of REDES-ONGD
76 Jesuit European Social Center – JESC
77 Jesuit Missions
78 Jesuit Refugee Service International Office
79 JUAN CIUDAD ONGD para la salud / member of REDES-ONGD
80 KARIT Solidarios por la paz / member of REDES-ONGD
81 KOO- Koordinierungsstelle der Österr. Bischofskonferenz f. internationale Entwicklung und Mission
82 KORIMA CLARETIANAS SUR / member of REDES-ONGD
83 La Bretxa
84 LADESOL, LAZOS DE SOLIDARIDADFUNDACION / member of REDES-ONGD
85 LARES, FUNDACION / member of REDES-ONGD
86 Latin American Mining Monitoring programme – LAMMP
87 London Mining Network
88 MADRESELVA, Fundación / member of REDES-ONGD
89 MARY WARD, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
90 MERCEDARIAS MISIONERAS DE BERRIZ – MMB / member of REDES-ONGD
91 Milieudefensie, Friends of the Earth Netherlands
92 Misereor
93 MISIÓN SIN FRONTERAS, Amigos de Comboni / member of REDES-ONGD
94 OCASHA, Cristianos con el Sur / member of REDES-ONGD
95 Ökumenisches Netz Zentralafrika
96 p.h Balanced Films
97 Panzi Foundation (USA
98 PMU
99 Polish Institute for Human Rights and Business
100 Power Shift e.V
101 PROCLADE BETICA, Fundación / member of REDES-ONGD
102 PROCLADE CANARIAS, Fundación / member of REDES-ONGD
103 PROCLADE, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
104 PROKARDE, / member of REDES-ONGD
105 PROLIBERTAS, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
106 PROYDE, ASOCIACIÓN / member of REDES-ONGD
107 PROYDE-PROEGA / member of REDES-ONGD
108 PUEBLOS HERMANOS, PPHH / member of REDES-ONGD
109 Rete Pace per il Congo
110 RSJG, SAN JOSÉ DE GERONA / member of REDES-ONGD
111 SAL, SOLIDARIDAD CON AMÉRICA LATINA / member of REDES-ONGD
112 Scottish Catholic International Aid Fund
113 SED, SOLIDARIDAD, EDUCACIÓN, DESARROLLO / member of REDES-ONGD
114 SELVAS AMAZÓNICAS / member of REDES-ONGD
115 Sherpa
116 SIEMPRE ADELANTE, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
117 Signos solidarios, Fundación / member of REDES-ONGD
118 Siloé, Asociación / member of REDES-ONGD
119 Solidarietà e Cooperazione
120 Solidarietà-Muungano Onlus
121 Solidaritat Castelldefels Kasando
122 SOMASCA EMILIANI, EMILIANI ongd, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
123 SOMO
124 SPINOLA SOLIDARIA / member of REDES-ONGD
125 Stop Mad Mining
126 SÜDWIND
127 TALLER DE SOLIDARIDAD, FUNDACIÓN / member of REDES-ONGD
128 TRABAJO Y DIGNIDAD, FUNDACION / member of REDES-ONGD
129 Urgewald Germany
130 Welthaus Dioezese Graz-Seckau